Seriál o fotografování určený pro začátečníky.

Na téma RAW vs. JPEG by se dalo mluvit opravdu dlouho, ale to není mým cílem. Rád bych se pokusil odpovědět na otázky, které často zaznívají z úst mnoha fotografů. Do jakého formátu fotit? Není to jedno? Proč to vůbec řešit? Co to vlastně je ten RAW?

O čem vlastně mluvíme?

JPEG i RAW jsou dva z mnoha typů formátů, ve kterých lze uchovávat digitální obrázky resp. fotografie. Právě tyto dva druhy se staly standardem, který nabízí drtivá většina digitálních fotoaparátů. Oba mají své výhody, nevýhody i uplatnění.

Co je to RAW?

Název RAW pochází z angličtiny a ve světe fotografie bych ho přeložil jako „surový“ nebo „nezpracovaný“. Jde o záznam surových (nebo minimálně upravených) dat přímo ze snímače fotoaparátu. Někdy se také označuje jako digitální ekvivalent negativu.

Na rozdíl od JPEGu je potřeba RAW nějakým způsobem zpracovat (podobně jako negativ), aby jsme z něj dostali výslednou fotku. Když začnete poprvé fotit do RAWu, asi budete nepříjemně překvapeni, že jsou vaše fotky najednou takové nudné, ploché, bez výrazných barev a kontrastu. Nelekejte se, foťáku ani objektivu se nic nestalo! Tato nepříjemnost je bohatě vyvážena volností při pozdějších úpravách fotek. Bez obav ze ztráty kvality můžete s fotkou doslova čarovat.

Co je to JPEG?

Jedná se rodinu souborových formátů, využívajících různé matematické algoritmy ke kompresi a uchování obrazových dat, v přijatelném poměru kvality a velikosti. Tento typ souboru lze považovat za hotový obrázek. Můžeme si jej prohlížet, vytisknout, nebo někomu poslat. Horší je to s dodatečnými úpravami. Ty sice provést můžeme, ale každý takový zásah může zhoršit kvalitu fotky.

Mnoho fotoaparátů má JPEG zvolen jako výchozí formát. Z uživatelského hlediska je to totiž velmi pohodlné. Fotku zkrátka vyfotíme a pokud jsme vše udělali „dobře“, nemusíme se o nic víc starat.

Pozn.: Ve skutečnosti náš foťák stejně fotí do RAWu, ale sám fotku zpracuje dle nastavení a svého nejlepšího vědomí a svědomí. Hotovou fotografii uloží ve formátu JPEG a původní data zahodí.

Který formát vybrat

Teď si možná říkáte: „Proč bych měl(a) fotit do RAWu, když je s tím jenom práce navíc?“ Hlavním důvodem je možnost fotku dodatečně upravit bez ztráty kvality. Ono by se těch důvodů našlo víc, ale to už by jsme museli zabíhat do technických podrobností. O tom možná jindy. Určitě ne v seriálu určeném začínajícím fotografům.

Kdy zvolit RAW:
  • chystáme se fotky dále upravovat
  • chceme především kvalitu
  • máme rádi plnou kontrolu nad tím, jak bude výsledná fotka vypadat
  • rádi experimentujeme
Kdy zvolit JPEG:
  • potřebujeme fotky ihned prezentovat, odesílat nebo tisknout
  • nepotřebujeme fotky upravovat
  • preferujeme pohodlí před kvalitou
RAW+JPEG:

Pokud to váš fotoaparát umožňuje, je možné ukládat zároveň RAW i JPEG. Za cenu mírného prodloužení doby ukládání tak získáte výhody obou formátů.

Závěrem

Několikrát jsem se setkal s otázkou: „V jakém formátu fotíš ty?“ Moje odpověď zní: „Z 99% fotím v RAWu, protože volnost během post-processingu je pro mně klíčová.“ Jedním dechem zpravidla dodávám, ať se tázající nedívá na to co používám já.

Při výběru hleďte pouze a jenom na Vaše potřeby! To, že kamarád fotí do RAWu, „protože to je nejlepší“, neznamená, že je to nejlepší i pro Vás.

Seriál o fotografování určený pro začátečníky.