Rady a tipy, které se mohou hodit jak začínajícím, tak pokročilým fotografům.

Některým je již z titulku jasné, jakému tématu bych se rád věnoval. Dnes se zaměříme na to jak uchránit svou peněženku před zbytečnými výdaji. Jen pro zajímavost, anglickým slovem „Gearhead“ označujeme někoho, kdo je posedlý svým vybavením. Často ho vybavení zajímá víc než samotná činnost, kterou by s ním měl vykonávat. Tento termín pochází původně z automobilového prostředí, ale postupem času se začal používat v obecnějším smyslu.

Než začneme, zkuste si sami a bez přemýšlení odpovědět na otázku: „Co potřebujeme, abychom mohli fotit?“ Pokud jste opravdu střelili od boku, většina asi odpověděla, že potřebujeme foťák (nápad, inspiraci, motiv apod. nechme stranou). Na tuto svou odpověď si vzpomeňte, až budete v obchodě přemýšlet, zda se Vám tak prudce zhoršil zrak, nebo za váš vysněný objektiv opravdu chtějí tak astronomickou částku. Závislost na neustálém nakupování „zbytečného“ vybavení je u fotografů vcelku častým jevem. Neříkám aby jste si koupili foťák a s ním fotili až do smrti, ale nakupujte tak ať toho později nelitujete, nebo alespoň ne moc.

Uvědomte si, že fotoaparát, objektivy a další příslušenství jsou jen nářadí, které Vám může pomoct (pokud víte jak s ním pracovat), ale samo o sobě hezčí fotky nepřinese. Slyšeli jste někdy podobné věty? „Kdybych měl lepší objektiv, to by byly fotky.„, „To se mu to fotí s takovým vybavením.“ nebo „To je jasný, nemáš full-frame, tak co čekáš.„. Můžu Vás ubezpečit, že v 90% případů jsou takové myšlenky absolutně zcestné. Znám několik lidí, kteří dovedou vykouzlit opravdu krásné fotky třeba i z mobilu a naopak lidi, kteří mají vybavení za desítky až stovky tisíc a kloudné fotky se od nich nedočkáte.

Sestavil jsem si pro sebe několik dotazů, které si pokládám před každým nákupem nového vybavení.

  1. Chci nebo potřebuji? Někdy je těžké objektivně posoudit zda danou věc opravdu potřebujeme, nebo jen chceme.
    Např.: Čeká mně zakázka, kde budu fotit detaily až na úrovni makra. Pak bych asi řekl, že potřebuji makro-objektiv.
    Naopak třeba: Líbí se mi makro-fotografie a rád bych si ji vyzkoušel. Jelikož ale slušný objektiv stojí hromadu peněz a já udělám 5 fotek za rok, asi mi dáte za pravdu, když řeknu, že je to investice zhola zbytečná.
  2. Budou moje fotky lepší? Zde asi není co dodat. Zvažte zda má pro vás nové vybavení smysl a co Vám přinese. Opravdu Vás posune dál?
  3. Mám na to? Vrátí se mi investice? Možná to může někomu připadat úsměvné, ale v dnešní době mnoho lidí utrácí víc než vydělá. Jinak se na věc bude dívat profesionální fotograf, kde lze předpokládat, že si na sebe nové vybavení „vydělá“ a jinak zapálený nadšenec. Nakupujte s ohledem na svoje možnosti.
  4. Nemám už něco podobného? Představte si následující situaci. Rád fotím potréty a mám slušný objektiv 85mm se světelností F1,8. Toužím si koupit stejný objektiv, ovšem se světelností F1,4. Není to ale zbytečné? Ten nový stojí 4x tolik co můj původní, ale 4x lepší výsledky opravdu nepřinese.
  5. Můžu si vybavení před nákupem důkladně vyzkoušet? Můžete oslovit kamaráda nebo půjčovnu. Stejně tak Vás nechají vybavení vyzkoušet v každém slušném obchodě. Je docela možné, že po vyzkoušení změníte názor, nebo se naopak utvrdíte v tom, že je to přesně to co jste hledali.

Závěrem zbývá už jenom popřát šťastnou ruku při výběru.

Rady a tipy, které se mohou hodit jak začínajícím, tak pokročilým fotografům.